Jouw kind wil iets héél graag. Hij verheugt zich er al enorm op.
Op school heeft hij al helemaal bedacht hoe hij het gaat doen met zijn lego bouwwerk. Jouw kind komt uit school en wil lekker naar huis: iets lekkers eten (want: ik wil eten! Op tijd eten is essentieel voor het humeur van een hooggevoelig kind met een sterke wil) en dan eindelijk aan zijn lego bouwwerk.
Jij verwelkomt jouw kind blij en jullie lopen naar huis. Je zegt: we gaan eerst nog even boodschappen halen en daarna even naar tante Ans. Jouw kind kijkt jou verbaasd aan en begint daarna keihard te schreeuwen dat hij dat helemaal niet wil.
Hij haalt alles uit de kast om vooral niet te hoeven gaan: schreeuwen, versiertrucs, verkooppraatjes…..je belandt in een hevige discussie en uiteindelijk in een heftige strijd (stomme mama!). Dit is niet hoe je het bedacht had.
Wat gebeurt er?
Jouw kind had een heel idee hoe hij het lego bouwwerk lekker op zijn eigen tempo en gemak ging maken na school. Hij zag het al helemaal voor zich.
Hooggevoelige kinderen met een sterke wil hebben een enorme verbeeldingskracht én beleven de wereld intens.
Dus in dit voorbeeld ziet jouw kind het hele lego bouwwerk voor zich waar hij lekker mee kan spelen. Hij verheugt zich er intens op.
Des te groter is vervolgens de teleurstelling wanneer hij erachter komt dat zijn plan niet door kan gaan, omdat jij als ouder, andere plannen hebt.
Door zijn sterke wilskracht en vindingrijkheid gooit hij alles in de strijd om thuis te kunnen blijven om aan zijn plan te werken.
Jij, als ouder, hebt geen idee wat er aan de hand is en vindt het nogal vervelend dat jouw kind zo heftig reageert.
Uiteindelijk komt jouw kind bij je om je te knuffelen en is helemaal verdrietig.
De hooggevoelige kant van deze kinderen vinden het heel naar dat ze zo boos doen tegen je en willen vervolgens graag weer de verbinding. Jullie knuffelen lekker en de verbinding is weer hersteld.
Maar hoe signaleer je nu de behoefte van jouw kind?
Als ouder weet je vervolgens nog niet de behoefte van jouw kind (in dit geval: het maken van het lego bouwwerk). Misschien denk je dat hij gewoon een drukke dag heeft gehad en sta je er niet bij stil dat er misschien iets anders speelt. Voor jouw kind is het nog lastig om met dergelijke teleurstellingen om te gaan.
Je kunt, wanneer jouw kind gekalmeerd is (dit kan ook prima op een ander tijdstip), nog op de situatie terugkomen. Dit kan door gebruik te maken van de verbeeldingskracht van jouw kind (weet je nog….en wat helpt jou om jouw idee aan te geven? Wat werkt voor jou? etc.).
Om vervolgens te erkennen: lastig hè als je zo zin hebt om iets te doen en het kan niet.
Op deze manier geef je jouw kind de ruimte om zijn ideeën en behoeften aan jou kwijt te kunnen.
Wil je meer weten of meedoen aan het coachprogramma?
Comments