Impact van de zomertijd

Dit weekend gaat de klok weer een uur vooruit in verband met de zomertijd.

Welke impact heeft dit nu op jouw hooggevoelig kind en hoe ga je hiermee om?


Ons normale ritme (lees: biologische klok) is ingesteld op de wintertijd. Alle verschillende hormonen doen volgens ons biologische ritme hun noodzakelijke werk.

De zomertijd is ooit ingesteld vanwege een energie besparing. In de zomer is het vervolgens langer licht en gebruiken we minder licht/ energie.






Het heeft dus impact op ons ritme.

En laten hooggevoelige kinderen daar nu zo'n behoefte aan hebben.


Zij hebben baat bij een 'veilig' ritme van eten/ slapen/ spelen.

Een uur verschil lijkt dan weinig, maar het heeft wel degelijk impact en bij hooggevoelige kinderen kan dit leiden tot stress van het lichaam.

Nieuw ritme

In het begin zal jouw kind op de "nieuwe' tijd wakker worden (voorbeeld: eerst werd jouw kind 7.00uur wakker en nu 8.00uur).

Het hele ritme van ontbijt, lunch en avondeten verschuift vervolgens ook een uur.

Jouw kind kun je de dag erna vervolgens niet op de 'oude normale' tijd naar bed doen (voorbeeld: voor de zomertijd ging jouw kind 19.00uur naar bed, maar nu is jouw kind nog niet moe en kan vervolgens niet slapen).

Gek genoeg zal jouw kind de dag daarna wel "gewoon" weer op het oude/ vertrouwde tijdstip van 7.00uur wakker worden.

Ohjee, jouw kind krijgt ineens echt een uur te weinig slaap. En dat dagen achter elkaar.


Slaap is essentieel voor hooggevoelige kinderen om alle prikkels en activiteiten van die dag te kunnen verwerken. Het brein heeft rust nodig om te herstellen.

Immers heeft te weinig slaap ook andere nadelige effecten op jouw kind. Hij kan humeurig worden, zeurderig, prikkelbaar, niet vooruit te branden om uit zijn bed te komen, lamlendig etc.

Wanneer jouw kind, en zeker een hooggevoelig kind met een sterke wil, zich zo voelt, kan het tegendraads/ boos of dwars gaan doen. Iets waar je als ouder niet op zit te wachten.


Hoe ga je er nu mee om?

- Probeer jouw kind iedere dag een kwartier eerder op bed te leggen dan de 'nieuwe tijd'.

Dus in de nieuwe tijd gaat jouw kind 20.00uur slapen. Laat hem dan de eerste nacht 20.00uur slapen, vervolgens 19.45uur etc.


- Zorg, wanneer jouw kind wakker wordt, voor voldoende 'blauw licht'. Dit kan door de gordijnen op te doen of een lamp met bepaald licht aan te zetten.

Let op: een hooggevoelig kind kan schrikken wanneer "ineens" een felle lamp aan gaat of de gordijnen open gaan. Laat jouw kind eerst rustig wakker worden en wennen aan het licht. Vervolgens kun je de gordijnen openen of de lamp aan doen.


- Beperk de hoeveelheid blauw licht (schermen, lampen, televisie) een uur voordat je gaat slapen. Zorg op de kamer van jouw kind voor een lamp met weinig licht/ een kleine Wattage. Jouw kind kan bijvoorbeeld nog even op zijn kamer rustig spelen voordat hij gaat slapen. Of wanneer je samen met jouw kind leest, zorg voor zo min mogelijk licht. Een tafellampje wat je kunt verplaatsen zodat je het boek wel goed kunt lezen, helpt hierbij al. Doordat er geen fel licht is, kan het slaaphormoon alvast in werking treden.


- Heb geduld. Het lukt wellicht niet in 1 keer en dat is oké. Vergeef ook jezelf als het jou even niet lukt om je aan het ritme te houden.


- Maak er een spelletje van: zeker voor hooggevoelige kinderen met een sterke wil die wel van een uitdaging houden, is dit handig. Maak bijvoorbeeld samen de afspraak om beiden iedere dag een kwartier eerder te gaan slapen dus jij ook. Houd iedere dag bij of dit is gelukt.


Nicole Lagerberg



41 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Spanning