• nicolelagerberg

Tips voor Koningsdag

Morgen is het Koningsdag. Eindelijk kan er weer een “normale” koningsdag gevierd worden met allerlei feesten, activiteiten, vrijmarkten en spelletjes. Misschien is er zelfs een kermis. Super gezellig! Je kind kijkt er al helemaal naar uit.

Deze dag geeft ook veel prikkels: de menigte, de muziek, de visuele prikkels, competitie met spelletjes, de spanning voor het verkopen van de spulletjes etc.

Hooggevoelige kinderen nemen deze prikkels bewust waar en verwerken deze diepgaand. Dit betekent dat ze langer met deze prikkels bezig zijn en dat hun emmertjes eerder overloopt. Zij hebben tijd nodig om de prikkels te verwerken. Daarnaast komen er ook allerlei gevoelens bij (blij gevoel van het spelen van een spelletje, teleurstelling van het niet verkopen van alle spulletjes, boosheid omdat hij door de menigte niet alles kan zien).


Wanneer jouw kind hooggevoelig is, kan jouw kind overspoeld raken van al deze prikkels en emoties. Een hooggevoelig kind kan dit uiten door bijvoorbeeld een intense huilbui te krijgen of zich thuis even helemaal terug te trekken op de bank of op zijn kamer.

Een hooggevoelig kind met een sterke wil uit dit doorgaans iets anders. Hij kan een enorme explosie/ driftbui krijgen, tegendraads gaan doen, niet willen luisteren naar je, niet meewerken, discussie voeren. En dat net op het moment wanneer jij ook moe bent van alle activiteiten en blij bent dat je thuis bent.

Jouw kind maakt overal een discussie van en vindt alles ineens stom.

Daarom geef ik je graag een aantal tips voor Koningsdag:

  1. Zorg voor een duidelijke structuur voor jouw kind. Geef aan wanneer je wat doet, waar dit is, hoelang dit duurt en houd je hier aan. Dit geeft jouw kind zekerheid en voorspelbaarheid. Dat is iets waar hooggevoelige kinderen behoefte aan hebben.

  2. Zorg voor voldoende rustmomenten. Ga tussendoor even een rondje lopen in de buurt (in ieder geval uit de drukte) of ga tussendoor even naar huis. Zo kan jouw kind opladen en heeft het tijd om de prikkels te verwerken.

  3. Zorg voor voldoende en tijdig eten (het liefst voedzaam). Niets zo vervelend als een hongergevoel tijdens een toch al drukke dag. Dit kan eventuele buien voorkomen.

  4. Geniet: geniet van de momenten waarop jouw kind lekker bezig is, wanneer hij lacht en gezellig aan het spelen is (in plaats van bang zijn voor de bui die gaat komen). Maak foto’s van de dag en leuke momenten. Zo kan jouw kind ook later terugkijken naar de leuke momenten die zijn geweest.


Wil je meer informatie of hulp bij de begeleiding van jouw hooggevoelige kind (met een sterke wil)? Heb je een vraag of wil je even sparren? Neem vooral contact met me op of wees welkom bij de cursus




56 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Spanning